بلاکچین، مانع بزرگ تقلب در بیمه

در سرتاسر جهان شرکت های بیمه هر سال بیش از ۸۰ میلیارد دلار سرمایه را به دلیل تقلب و کلاهبرداری از دست می دهند. البته این وسط فقط ضرر مالی متوجه شرکت های بیمه نیست چرا که بار اصلی این ضرر های مالی و تقلب ها را خانواده های تحت پوشش بیمه در سرتاسر دنیا متحمل می شوند. در کشوری مانند بیمه با داشتن 40 میلیارد دلار ضرر مالی از تقلب های خسارت نامه ای هر خانواده در هر قرارداد بیمه ای با 400 تا 700 دلار افزایش حق بیمه رو به رو می شود چرا که شرکت بیمه حتما ضرر مالی اش را از حساب مشتریان جبران می کند!

یکی از بزرگترین چالش هایی که شرکت های بیمه در مبارزه با تقلب با آن مواجه هستند این است که نمایندگی ها و شرکت های بیمه عمدتا به فرایندهای فیزیکی متکی هستند که در مراحل مختلفی صورت می گیرد. همین مراحل دستی و کاغذی رسیدگی به مطالبات این فرصت را به وجود می آورد تا فرد متقلب بتواند برای یک خسارت واحد به شرکتهای بیمه مختلف خسارت های بیمه ای متفاوت از هم ارسال کند یا دست کارگزارها را برای فروش بیمه نامه های ثبت نشده یا دستکاری حق بیمه ها باز بگذارد. در این میان فناوری بلاکچین با اشتراک امن و غیرقابل دستکاری اطلاعات می تواند راه هر گونه تقلب را ببندد.

فناوری بلاکچین امکان هماهنگی بیشتر بین شرکت‌های بیمه را برای مبارزه با تقلب‌های احتمالی فراهم می‌سازد. شرکت‌های بیمه‌ می‌توانند اطلاعات و رکوردهای ثبت فروش بیمه‌نامه‌ها و تراکنش های خود را بر روی دفتر کل توزیع شده قرار دهند و به صورت محدود به اسامی بیمه‌گزاران هم دسترسی پیدا کنند. به محض اینکه یکی از بیمه‌گزارها  ادعایی مطرح کرد، با بررسی سوابق بیمه‌ای او که بر روی بلاک چین قرار دارد، به راحتی می‌توان هر مورد مشکوک را به سرعت شناسایی کرد.

اهمیت این مساله آن قدر زیاد است که امروز شرکت های بیمه بیشترین میزان سرمایه گذاری خود را به جلوگیری از تقلب معطوف کرده اند تا تولید یک محصول بیمه ای و افزایش فروش بیمه نامه ها. البته باید قبول داشت که ثبت رکوردهای مشتریان در قالب بلاکچینی به سطح بالایی از همکاری ها در داخل اکوسیستم بیمه نیاز دارد که به سبب بازار رقابت زده امروز و مقاومت همیشگی اهالی بیمه در استفاده از فناوری کار سخت تر از همیشه خواهد بود.

بیشتر بخوانید: بلاکچین در بیمه چه فایده ای دارد؟

بلاکچین، راهکار تشخیص تقلب

روی هم رفته می توان استفاده از بلاکچین در تشخیص تقلب را در این گروه ها خلاصه کرد:

۱- از بین رفتن امکان بررسی  یک ادعای خسارت در دو شرکت بیمه مختلف.

۲- امکان ثبت گواهی نامه های دیجیتال و اطلاعات فردی و تبدیل آنها به مدارک دیجیتال غیرقابل دستکاری و تغییر.

۳- پیشگیری از  فروش بیمه‌نامه‌ های یکسان با حق بیمه های متفاوت مثلا جلوگیری از فروش بیمه از سوی نمایندگی‌های بدون مجوز یا دست کاری کردن حق بیمه نامه در کارگزاری های مجوزدار.

مهم ترین مزیت استفاده از بلاکچین در زمینه تشخیص تقلب های بیمه ای پایین آمدن حق بیمه نامه ها برای مشتریان است، موضوعی پنهان اما جدی در عمل!

سایر مطالب وبلاگ

اشتراک گذاری

https://plannet..ir/?p=3869