پلنت

برگ برنده هوش مصنوعی در بیمه

سال 2020 سال پرآشوبی برای صنعت بیمه بود. در طول چند هفته کروناویروس به طور غیر منتظره‌ای همه دنیا را در هم نوردید و به طرزی ناگهانی هر گوشه از دنیای بیمه را تحت تأثیر خود قرار داد. بازار سهام و پیش بینی‌ها از تولید ناخالص داخلی با هر اظهارنظر اقتصاددان و سرمایه گذاران و اخباری که هر لحظه درز می‌کرد جابه جا نمی‌شد. این آشوب هنوز هم ادامه دارد. هنوز هم ما در یک چرخه غیر قابل پیش بینی و بحث برانگیز هستیم. پیش رفتن در آینده نامعلوم همیشه از چالش‌های مهم صنایع مختلف بوده است اما امروز شرایط به مراتب سخت‌تر از گذشته شده است. در شرایطی مانند امروز که دوره‌های تغییر به سرعت و شدت زیاد رو می‌شوند الگوهای سنتی قدرت پیش بینی خود را از دست می‌دهند و ابزارهای که کار استخراج داده‌ها را انجام می‌دهند در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرند. در این راستا استفاده از ابزارهای فناوری نوین شاید تنها راه نجات صنعت بیمه از گرداب خسارت نامه‌ها و تقلب‌های احتمالی با تکیه بر داده‌های دقیق باشد. شبکه نوآفرینی پلنت در این نوشتار به بررسی نقش هوش مصنوعی در شرایط نامعلوم پیش رو می‌پردازد، شرایطی که دیگر مانند گذشته نمی‌توان با حدس و گمان‌های تجربی کسب و کار بیمه را پیش برد.

به حتم هوش مصنوعی یکی از رویکردهایی است که می‌تواند به شرکت‌ها در هدایت شرایط نامعلوم و عدم قطعیت فرآیندها کمک کند، چرا فناوری هوش مصنوعی به داده‌های جدید بسیار حساس است و تمایل زیادی به واکنش فوری دارد و چش اندازی روشن و واضح از آینده‌ای نامشخص پیش روی بیمه گران قرار می‌دهد. امروز در حالی که بیشتر صنایع دنیا بر ویروس کرونا و بحران‌های اقتصادی آن تمرکز دارند می‌توان از فناوری هوش مصنوعی به عنوان ابزاری برای سرعت بخشیدن، کارآیی بیشتر و دقت ارزیابی و پیش بینی‌ها استفاده کرد. برای سازمان‌هایی که به دنبال انعطاف بیشتری هستند حالا زمان استفاده از رویکردهای مهم هوش مصنوعی است، بهترین زمان برای استفاده تمرکز بر ترکیب یادگیری ماشین، پردازش زبان طبیعی و دیگر تکنیک‌های هوش مصنوعی که در شفافیت و دقت فرآیندها می‌توانند کارساز باشند.

 

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی و آینده اینشورتک

 

در این میان دقت به کارکرد هوش مصنوعی و داشتن درکی روشن از کارآیی آن در صنعت بیمه اهمیت زیادی دارد چرا که همان قدر که استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند نتایج فوق العاده ای در بر داشته باشد می‌تواند به سبب عدم درک و آگاهی از کارکردهای آن به شدت آسیب رسان هم باشد. در واقع امروز نه فقط صنعت بیمه بلکه بیشتر صنایع مالی و بانکی دنیا در رابطه بااستفاده از هوش مصنوعی دچار یک سوبرداشت بزرگ هستند. این که هوش مصنوعی چه هست و چه کاری می‌کند نکته‌ای ساده اما بسیار مهم است.

 

هوش مصنوعی و دو نگاه متفاوت

در رابطه با هوش مصنوعی عموماً دو نگاه متفاوت از هم وجود دارد. نگاه اول بر این باور است که هوش مصنوعی می‌تواند از عهده هر عملی بربیاید. یک همه فن حریف تازه وارد که می‌تواند همه امور زندگی عادی مردم را در دست بگیرد چه برسد به این که در صنایع مختلف هم وارد شود. این نگاه غرق در فناوری معمولاً مردم را کمی عصبی می‌کند چرا که این نگاه القاکننده این باور است که ماشین‌ها به زودی بر جامعه بشری تسلط می‌یابند، باوری که از زمان‌های دور در فیلم‌های هالیوودی وجود داشت و امروز قوت بیشتری یافته است.

از سوی دیگر نگاه منطقی‌تری نسبت به هوش مصنوعی وجود دارد. این باور که هوش مصنوعی دقیقاً همان کارهایی را می‌کند که اشخاص می‌کردند فقط با کمی سرعت غربال بیشتری. در این باور هوش مصنوعی تکمیل کننده روندهایی عملیاتی‌ای است اکه انسان‌ها طرح و برنامه آن را ریخته‌اند و ماشین در اختیار انسان و قدرت اوست. مانند روند کار گوگل یا آمازون و ردیف شدن پیشنهادهایی است که به سبب تاریخچه جست و جوهای شما به دست آمده‌اند. گوگل به طور خودکار پاسخ‌هایی ساختار یافته برای سؤالات شما دارد و آمازون می‌داند مطابق با خریدتان چه پیشنهاد هیجان انگیزی ارائه دهد. در این موارد هوش مصنوعی توانایی‌های افراد را افزایش می‌دهد. در واقع هوش مصنوعی به جای شما راننده است و شما در صندلی عقب ماشین می‌نشینید. اما اختیار نشانی و مقصد هنوز با شماست. این همان نسخه عملی است که سازمان‌ها و تیم‌ها امروز مشتاق استفاده از آن هستند و کارکرد آن را می‌توان به وضوح در صنعت بیمه به خصوص بیمه تجاری مشاهده کرد.

 

هوش مصنوعی، یک ارزیاب تمام عیار

هوش مصنوعی با تقویت قابلیت‌های انسانی و نه جایگزینی، برای صنایعی مانند بیمه و مالی دارای اهمیت زیادی است، چرا که در در صنعتی مانند صنعت بیمه با حجم زیادی داده طرف هستیم که باید در زمانی کوتاه بررسی و طبقه بندی شوند. پردازش تصویر و زبان را می‌تواند برای هزاران سند ساختاریافته که در زمینه مطالبات مورد استفاده هستند به کار گرفته شوند. مانند تأیید نسخه‌های پزشکان و سایر مدارک پزشکی ارائه شده. در این میان هوش مصنوعی در بیمه به عنوان یک ارزیاب خسارت نامه‌ها وارد عمل می‌شود. یک ارزیاب قدرتمند که می‌تواند با پشت سر گذاشتن پیچیدگی‌ها سریع‌تر و بادقت تر تصمیم گیری کند. با استفاده از هوش مصنوعی است که ارزیاب‌های صنعت بیمه کارآمدتر خواهند شد و می‌توانند روی پرونده‌های مطالباتی کلان با قدرت عمل بیشتری دست به عمل شوند. از بین برداشتن چالش‌هایی که در محدود قدرت ذهن و فکر انسان نمی‌گنجند از کارهایی است که هوش مصنوعی در صنعت بیمه به عهده می‌گیرد. تا جایی که حتی هوش مصنوعی می‌تواند از میزان نگرانی موجود در صدای مطالبه گر در هنگام ارسال فایل صوتی میزان خسارت احتمالی را تخمین بزند و راستی آزمایی اولیه را انجام دهد.

شبکه نوآفرینی پلنت

سایر مطالب وبلاگ

اشتراک گذاری

[wpbitly]