ایمان ارسطو، مدیرعامل پلنت در یادداشتی برای رسانه تجارتنیوز نوشت:
رویکرد معاونت علمی ریاست جمهوری و پارکهای علم و فناوری و بسترهای قانونی کشور در سالهای اخیر نسبت به دورههای قبلی تفاوت چشمگیری داشته و این تحولات کاملا مشهود است. در جایی که هزینه وجود دارد اما میتوان بهینهتر عمل کرد، یکی از این هزینهها رویکردی است که دولت نسبت به استارتاپها به خصوص صادرات استارتاپ دارد. برای اینکه بتوانند این تصور را ایجاد کنند که میتوان محصولات یا خدمات استارتاپی را صادر کرد، بودجهای برای رویدادها، نمایشگاهها و برنامههای مختلف این نوع صادرات تخصیص دادند.
همچنین این بودجه برای شرکت در رویدادهای استارتاپی شرکتهای همسایه مثل روسیه هم هست و کشورهای مختلف اروپایی یا آسیایی هم در این رویدادها شرکت میکنند. مراکز «آی هیت» نیز در همین راستا راهاندازی شده است. پیش فرض همه این موارد صادرات است. اما نکتهای که وجود دارد این است که چقدر این رویکرد و بوجههای آن اثربخش بوده است؟
سوال کلیدی این است که چه رویکردی مناسب است؟ اگر محدودیت در بودجه یا منابع خود داریم بهتر است به صادرات استارتاپها که زیربنای آن شرکتهای دانشبنیان و تکنولوژیهای جدید است تمرکز کنیم و یا بر واردات سرمایهگذاران خارجی و تقویت بازار داخلی؟ در مورد دوم لازم است بر بازاریابی معرفی این شرکتها و سوبسیتهای آن تمرکز کنیم و به آن بودجه تخصیص دهیم. در واقع بتوانیم سرمایهگذار خارجی به کشور بیاوریم و یا با کشورهایی که با آنها روابط سیاسی خوبی داریم تعامل کنیم. بهتر است این اتفاق در کشور بیفتد تا اینکه تیمهای استارتاپی و کارآفرینان را به سمت بازارهای خارجی سوق دهیم.
رویکرد که تا به امروز صادرات بوده، آنطور که پیداست اثربخشی خوبی نبوده است.
اگر همین بودجه را به جای اختصاص دادن به مراکز صادراتی مثل «آی هیت» به واردات سرمایهگذار و یا تیم استارتاپی به کشور تخصیص دهیم، چرا که ورود این سرمایه به کشور بسیار سادهتر از ورود به بازارهای سخت بینالمللی است.
چنانچه سرمایهگذاران را برای سرمایهگذاری بر استارتاپها به کشور وارد کنیم، به ارتقای اکوسیستم و تعاملات نیز کمک شایان توجهی خواهد شد.
اگر به این رویکرد ادامه دهیم به هدر رفت منابع کمک میشود و تا زمانی که تعاملات بینالمللی کشور حل نشود ورود به آن بازارها نیز دشوار است و هزینههای ارزی نیز به کشور تحمیل میشود.