کرونا، برهم‌ زننده بازی اینشورتک‌ها؟

ایمان جلیلی

ایمان جلیلی

مدیر ارتباطات و بازاریابی شبکه نوآفرینی پلنت

شیوع ویروس کرونا نه فقط صنعت بیمه بلکه تمامی صنایع مختلف در گوشه و کنار دنیا را تحت تأثیر خود قرار داد. در واقع مهم‌ترین نکته‌ای که امروز می‌توان به صراحت درباره آن ادعا داشت این است که عملاً هیچ صنعتی در زمان شیوع ویروس تاجدار از گزند مصائب طولانی آن در امان نمانده است. همه گیری جهانی غافلگیرکننده، زندگی روزمره مردم، فعالیت شرکت‌ها، فعالیت دولت‌ها همه و همه را مختل کرد. در این میان صنعت بیمه نیز مانند سایر صنایع در تیررس مستقیم اثرات بیکران این همه‌گیری بوده است که البته ارزیابی تاثیرات کروناویروس بر روند رو به رشدی که اینشورتک های دنیا آغاز کرده بودند نباید مغفول بماند چرا که اینشورتک نه بخشی مختصر از بیمه که به عقیده بسیاری از کارشناسان سازه اصلی و بنای نوبنیان صنعت بیمه در گستره جهانی محسوب می‌شود. در این میان سؤال مهمی مطرح می‌شود. آیا اینشورتک‌ها که خود همواره به عنوان برهم زننده بازی بزرگ بیمه یاد می‌شدند حالا خودشان دچار برهم زنندگی ویروس کرونا شده‌اند؟ آیا کروناویروس روند حرکت پیش‌رونده اینشورتک ها را دچار اختلال کرد؟

نخستین نکته‌ای که باید به آن توجه داشت موضوع زمان همه‌گیری ویروس کروناست. در واقع مدت زمان ادامه شیوع ویروس تاجدار است که می‌تواند پاسخ صحیحی بر سؤال مطرح شده داشته باشد. چنانچه ویروس کرونا در طول شش تا هشت هفته کنترل می‌شد آن وقت می شد آن را به عنوان فاجعه‌ای کوتاه مدت چالشی تازه برای همه صنایع (از جمله اینشورتک) تلقی کرد. اما با جهش سریع این ویروس و شیوع V شکل آن در مقاطع زمانی مختلف که به عقیده کارشناسان بهداشت ممکن است از یک سال تا سال‌ها ادامه داشته باشد، مسئله کروناویروس و اینشورتک ها سناریویی کاملاً متفاوت خواهد بود. اجازه بدهید نگاهی کوتاه به ابعاد مختلف اینشورتک‌ها داشته باشیم و این که چطور ممکن است در بازه‌های زمانی کوتاه مدت یا بلندمدت تحت تأثیر ویروس کرونا قرار بگیرند. البته توجه داشته باشید که مفاهیم ضمنی برای اینشورتک‌های بیمه گر، توزیع کننده‌ها و شرکت‌های فناوری ممکن است بسیار با هم متفاوت باشد.

بیمه گرهای تمام آنلاین چندمنظوره: فکر می‌کنید کرونا روی شرکت‌های مانند Root، Next و Lemonade چه قدر تاثیرگزار بوده است؟ با ساختار منسجم تمام آنلاین این شرکت‌ها ویروس کرونا نمی‌تواند به حتم تأثیر چندانی روی آنها داشته باشد. شرکت‌هایی که روند دیجیتالی شدن فرآیندها در تمامی تار و پود آنها رخنه دارد – از دوران پیش از کروناویروس – به حتم می‌توانند به تعامل آنلاین و دیجیتال و متغیر با مشتریان همچنان امید داشته باشند. برای این دسته از شرکت‌ها زمین بازی تغییر نکرده است. البته در کوتاه مدت در زمینه فروش بیمه‌هایی نظیر بیمه خودرو شاید دچار فروش اندکی باشند چرا که حجم ترددها کاهش یافته است. یا در زمینه فروش بیمه املاک به سبب کاهش خرید و فروش ملک و جابه جایی‌ها. اما در دراز مدت نمی‌توان اثر کرونا را بر این دسته شرکت‌ها احساس کرد.

عناصر توزیع دیجیتال: همانند شرکت‌های بیمه تمام آنلاین، کارگزاران بیمه، پلتفرم‌های مقایسه‌ای و باقی عناصر در فضای توزیع بیمه نیز تا زمانی که مردم به خرید نیازمندی‌های خود از طریق سرویس‌های آنلاین اشتیاق نشان بدهند آنها نیز در خط موفقیت قرار دارند. البته افراد و کسب وکارها هنوز هم می‌توانند از آژانس‌ها و کارگزاری‌ها و یا قابلیتهای وب سایت‌ها استفاده کنند اما اینشورتک های توزیع دیجیتال در مقایسه با این عده دارای قابلیت‌های بیشتر و پیشرفته‌تری هستند. این دسته نیز در زمان شیوع کرونا در درازمدت چالش‌های کمتری خواهند داشت. البته فقط این احتمال وجود دارد که این دسته از اینشورتک‌ها تا مدت‌ها به فکر گسترش روند کسب وکار خود نباشند.

 

شرکت‌های فناوری: اینشورتک هایی که در زمینه عقد بیمه نامه، مدیریت خسارت نامه‌ها یا عملیات‌های داخلی قابلیت‌های جدیدی ارائه می‌دهند ممکن است در آینده با چالش‌های مختلفی رو به رو شوند. آن دسته از اینشورتک ها که قابلیت‌های دیجیتالی تازه برای تعامل با مشتریان و کارگزاران ارائه می‌دهند به احتمال زیاد روند خوبی خواهند داشت. خدمات سلف سرویس، قابلیت‌های مجازی و موبایل همه در اهمیت قرار خواهند گرفت البته فقط به شرطی که شرایط کرونا تا مدت‌ها ادامه داشته باشد وگرنه این عده نیز به سبب قرنطینه‌های طولانی مدت به حتم تحت تأثیر خواهند بود. در واقع باید توجه داشت هر بیمه گری که بر اهمیت تحول دیجیتال از طریق قابلیت‌های مختلف فناوری تاکید نداشته باشد در بحبوحه روزهای پرچالش کرونا در دراز مدت ضرر خواهد کرد. که البته اینشورتک از اساس بر پایه تمرکز بر قابلیت‌های دیجیتال بنا شده‌اند و بنابراین نباید بر خلاف بازیگران سنتی عرصه بیمه نگرانی خاصی در باره ضررهای درازمدت آنها وجود داشته باشد. تنها نگرانی این است که توانایی اینشورتک ها در تعامل بازاری با بیمه گرها و بالا رفتن هویت بصری کاهش پیدا کند که می‌توان برای این موضوع نیز به تقویت بازاریابی دیجیتال امید داشت. البته برای اینشورتک ها حضور فیزیکی و ارائه دقیق محصول طراحی شده به شرکت‌های بیمه دارای اهمیت است که باید اذعان داشت در زمان شیوع کرونا شاید این اتفاق به حداقل میزان ممکن برسد و بزرگ‌ترین چالش اینشورتک ها همین باشد.

باید اذعان داشت که ادامه دار شدن حضور کروناویروس در زندگی روزمره مردم اگر برای همه صنایع چالش‌برانگیز و مضر باشد برای اینشورتک ها بد نیست. گذشت زمان و شرایط هر بیمه گری را به سمت وسوی تحول دیجیتال سوق می‌دهد!

بیشتر بخوانید:

ویروس کرونا چه تاثیری بر شرکت‌های بیمه داشته است؟