مهم ترین دستاوردهای اینشورتک در سال 2019

سال 2019 به لحظات پایانی خود نزدیک می‌شود و همچون سال‌های گذشته کارشناسان به فکر بازنگری و بررسی عملکرد حوزه‌های مختلف صنعت بیمه هستند. در این میان شاید بتوان به جرات اذعان کرد که در هیچ کدام از زمینه‌های صنعت بیمه نمی‌توان به اندازه حوزه فناوری شاهد شکوفایی و خلق محصولات تازه بود. چنانکه سال 2019 را سال استارتاپ های بیمه می‌دانند و معتقدند که در یک سال گذشته اینشورتک ها بیشترین زمینه فعالیت در صنعت بیمه را داشته‌اند. شبکه نوآفرینی پلنت در این نوشتار به بررسی برجسته‌ترین رویکردهای اینشورتک‌ها در سال 2019 میلادی می‌پردازد.

 

همه هوشمند بودند

هوش مصنوعی! این واژه تازه دنیای فناوری مهم‌ترین رویکردی بود که در سال 2019 میلادی اینشورتک های سراسر دنیا به آن توجه داشتند. در واقع گسترش فناوری‌های هوش مصنوعی (و اعتیاد به آن) بسیاری از شرکت‌های نوپا را وادار به ترکیب هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در پیام‌رسانی آن‌ها کرد. ایجاد پلتفرم‌های ارتباطی و چت بات ها با استفاده از هوش مصنوعی و پردازش زبان طبیعی در سال میلادی گذشته افزایش چشم گیری داشت. در این میان استفاده از دیدگاه ماشینی برای ارزیابی آسیب و میزان خسارت‌ها از مهم‌ترین رویکردهای هوش مصنوعی در سال 2019 میلای بود. به عنوان مثال شرکت  ClaimGenius از فن‌آوری دیدگاه ماشینی برای تعیین خسارت وسیله نقلیه استفاده کرد و Betterview از آن برای بررسی وضعیت سقف خانه‌ها و اموال بهره گرفت که در هر دوی این موارد مقبولیت و میزان فروش محصولات شخصی سازی شده به میزان 20 تا 30 درصد افزایش داشت. به عقیده بسیاری از کارشناسان استفاده از هوش مصنوعی در فرآیندهای پیچیده صنعت بیمه است که شرکت‌های سنتی بیمه را در سرتاسر دنیا راضی به انجام سرمایه‌گذاری‌های کلان بر روی اینشورتک ها کرده.

 

سرمایه ها سرازیر شدند

جذب سرمایه! این دومین موفقیت بزرگ اینشورتک ها در سال 2019 میلادی است. دو موسسه تحقیقاتی  و خدماتی  Deloitte  و McKinsey به اتفاق نظر سال 2019 را سال جذب سرمایه‌های کلان و شراکت‌های تازه نام گذاری کرده‌اند. به عقیده کارشناسان اگر سال 2018 سال نفوذ و پیشرفت فناوری‌های تازه در عرصه صنعت بیمه بود، سال 2019 سال ظهور مهره‌هایی سرمایه گذار با سؤال‌هایی به جا و درست بود؛ این که کجا باید سرمایه گذاری شود، هر فناوری تا چه اندازه مفید است و چه کسی می‌تواند بازیگر اصلی صحنه نوآوری در بیمه باشد. تا پایان شش ماهه اول سال 2019 میزان سرمایه گذاری در 188 اینشورتک مطرح دنیا به 4.3 میلیارد دلار رسید که با توجه به رشد 5 درصدی نسبت به سال قبل و به میدان آمدن شرکت‌هایی مانند آمازون و گوگل می‌توان از آن به عنوان یک موفقیت بزرگ یاد کرد. در واقع بازنگری در مکان درست سرمایه گذاری و انتخاب محصول بزرگ‌ترین دستاوردی بود که صنعت بیمه در همکاری با اینشورتک ها در سال 2019 میلادی تجربه کرد.

 

همه با هم کار کردند

همکاری! سال 2019 میلادی را می‌توان سال گسترش عجیب استارتاپ های صنعت بیمه تلقی کرد. استارتاپ هایی که بر خلاف یکی دو سال گذشته از میزان وابستگی‌های مادی و معنوی آنها به شدت کم شده بود و خودشان به عنوان رقیب در صنعت بیمه وارد عمل شده بودند به خصوص در زمینه شخصی سازی محصولات. اما مساله این جاست که با وجود رشد مستقل استارتاپ ها این گروه هنوز به ارزش شراکت و همکاری با شرکت‌های بیمه سنتی اعتقاد دارند و خود را به عنوان ابزاری برای شرکت‌های بیمه در جهت توسعه محصولات تلقی می‌کنند. به عقیده بسیاری از کارشناسان رسیدن به این سطح  از درک در استارتاپ های صنعت بیمه در سال 2019 میلادی را باید به فال نیک گرفت چرا که در بیشتر حوزه‌های خدماتی دیگر استارتاپ ها به شدت خود را مستقل از مهره‌های اصلی کرده‌اند و همین باعث عمر کوتاه مدت آنها شده است!