امروز، همان شنبه ‏ای است که منتظرش بودید!

ایمان جلیلی

ایمان جلیلی

مدیر ارتباطات و بازاریابی شبکه نوآفرینی پلنت

امروز دنیای بیمه با پدیده تازه‌ای رو‌به‌روست. در حال حاضر برخی از شرکت‌های بیمه و مشتریان آنها معنا و مفهوم دقیق چرایی وجود بیمه را فراموش کرده‌اند! خریداران سر موعد خاصی باید هزینه‌ای به شرکت‌های بیمه پرداخت کنند که اگر از قضا اتفاقی روی بدهد بتوانند خسارت‌های احتمالی را از شرکت بیمه‌شان دریافت کنند. خیلی ساده است نه؟ پس چرا صنعت بیمه تا این حد از ساده‌ترین مفاهیم کلیدی خودش دور افتاده است؟ چرا مشتریان بیمه هر روز محصولاتی خریداری می‌کنند که دارای پیچیدگی‌های عجیبی هستند، در حالی که می‌شد با یک فرآیند/محصول ساده‌تر پوشش ریسک را انجام داد؟
«باب دیلن» خواننده و نویسنده آمریکایی و برنده جایزه نوبل ادبیات ترانه مشهوری دارد به نام: «زمانه در تغییر است!» که با شرایط امروز دنیای بیمه بی‌ارتباط نیست. بله! زمان تغییر در صنعت بیمه فرا رسیده است. فراموش نکنیم که تغییر جزیی از زندگی است و حالا وقت تغییر است. در شرایط فعلی بازار تغییر رکنی مهم در پیشرفت شرکت‌های بیمه محسوب می‌شود، اگر بخواهیم واقع بین باشیم باید بگوییم تغییر دیگر یک مزیت نیست، یک ضرورت است. بیمه‌گری که تا دیروز اصول و قواعد خود را مثل یک لوح باارزش دور از نگاه دیگران حفظ می‌کرد حالا باید تن به تغییر دهد. امروز حدود 80 درصد مردم دنیا امور اداری و بانکی خودشان را روی گوشی‌های موبایل انجام می‌دهند. عددی که تا همین ده سال پیش تقریباً صفر بود. اصلاً به تغییر سبک زندگی مردم در ده سال گذشته فکر کرده‌اید؟ تا سال 2007 میلادی در دنیا خبری از گوشی هوشمند نبود در حالی که امروز من و شما بدون گوشی تلفن همراهمان از در خانه بیرون نمی‌آییم.
باید قبول کنیم که فناوری با همه توان به ما هجوم آورده است و بر زندگی ما سیطره انداخته است. کاری به جنبه‌های مثبت و منفی آن نداریم، تحلیل آن و رفتارشناسی‌اش بماند برای جامعه شناس‌ها و کارشناسان علوم انسانی. آنچه به ما ربط دارد حجم سیلاب تغییر زمانه است. می‌دانید! ما امروز با واقعیت بزرگی رو‌به‌رو هستیم که بد یا خوب، باید آن را بپذیریم. این که فناوری دیگر یک انتخاب نیست. نوآوری هم.
شاید تا ده سال پیش استفاده از روش‌های تازه فناورانه در روندهای عملیاتی شرکت‌های مالی در میانه بازار پررقابت آنها نوعی مزیت به شمار می‌رفت و دلیلی برای برندینگ بیشتر. اما امروز فناوری مزیت نیست، انتخاب هم نیست. یک اجبار است که دیر یا زود باید به آن تن داد. فناوری با همه توان، خود را به ما عرضه داشته و روش زندگی و کسب و‌کار همه‌مان را بر هم زده است. در این میان شرکت‌های بیمه روش‌هایی متفاوت در مقابل فناوری‌های نوین و نوآوری‏های دیجیتالی در پیش گرفته‌اند. عده‌ای با آغوش باز تن داده‌اند به موج مهیب فناوری‌های دیجیتالی و بازی برهم‌زننده آنها را پذیرفته‌اند. فرمان را به دست فناوری‌های از راه رسیده داده‌اند و به سرعت با تغییر مدل‌های کسب‌و‌کار همراه شده‌اند و به امید پیروزی در بازی بزرگ برهم‌زنندگی این میهمان ناخوانده را پذیرفته‌اند. خیلی‌های دیگر اما نه! همچنان مقاوم هستند و ایستا در برابر موجی که پایه‌های مقاوم آنها را نشانه رفته است. و اما عده سوم که به نظر معقول‌تر از دیگرانند. آنها راه تحول را پذیرفته‌اند. راه تغییر تدریجی که برای صنعت سنتی بیمه شاید مطمئن‌ترین راه باشد. یادمان باشد در دنیای امروز، فناوری چه برهم‌زننده باشد چه راهکاری برای تحول، یک شریک پایدار است و ابزاری برای تضمین موفقیت در آینده. در صنعتی که به رغم انتقادها صدها سال در بستری از تحول درگیر بوده است؛ از زمان انعقاد بیمه‌نامه‌های دریایی در دوران باستان تا دوران گرفتن خسارت‌ها در کمتر از یک دقیقه پشت میز رستورانی در لندن. با این سابقه چرا باید در برابر نوآوری و فناوری توقف کنیم؟